Školní poradenské pracoviště
- Úvod
ZŠ a MŠ Prostějov Palackého tř. 14 zřizuje od 1. 9. 2016 školní poradenské pracoviště, jehož hlavním úkolem je poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.
Důvodem k rozšíření existujícího poradenského systému ve školách je několik – velké změny ve společnosti, které se odrážejí ve školním i rodinném prostředí, zvyšující se počet dětí vyžadující pedagogicko-psychologické služby, inkluze atd. Úkolem poradenských pracovníků ve škole není jen poskytování odborné pomoci pro podporu vzdělávání, profesní orientaci a volbu střední školy, ale důležité je i posílení prevence rizikového chování a vytvoření podmínek pro rozvoj osobnosti žáků. Školní poradenské pracoviště také nabízí podporu učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům.
Obsah poradenských služeb, které poskytuje ŠPP, je v souladu s platnou legislativou a s vyhláškou o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Informace a důvěrná data o žácích, která mají poradenští pracovníci k dispozici, jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
- Organizační struktura
Koordinátor školního poradenského pracoviště:
- výchovný poradce
Členové školního poradenského pracoviště:
- školní metodik prevence
- školní speciální pedagogové
- školní psychologové
- Hlavní cíle
- zkvalitnění poradenských služeb, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům
- vylepšení sociálního klimatu školy
- posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy
- práce se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy, a vytváření široké základny preventivní činnosti
- rozšíření působení v oblastech primární prevence
- vytváření programů prevence sociálně patologických jevů a sledování jejich účinnosti, systematické posilování metodického zázemí pro jejich tvorbu a realizaci
- zajištění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
- řešení problémů spojených se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- zlepšení komunikace mezi školou a zákonnými zástupci
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
- pomoc při řešení multikulturní problematiky ve škole
- poskytování základních služeb kariérového poradenství
- prohloubení spolupráce se školními poradenskými zařízeními
- Pracovní náplně členů poradenského pracoviště
1. Činnosti výchovného poradce
Poradenské činnosti:
- kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
- vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky
- zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb, mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se SVP a intervenčních činností pro žáky se SVP
- příprava podmínek pro vzdělávání žáků se SVP ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků
- poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se SVP a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona
Metodické a informační činnosti
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory, s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se SVP, s tvorbou a vyhodnocováním IVP, v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky
- zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy
- poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření
2. Činnosti školního metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
- koordinace tvorby, kontrola plnění, evaluace a participace na realizaci minimálního preventivního programu školy
- koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování, vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování
- koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování
- individuální a skupinová práce se žáky, kteří mají obtíže v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání
- koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence včetně navržených a realizovaných opatření
Informační činnosti
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
- prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie ČR, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků
- předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníků školy a školskému poradenskému zařízení
- vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence
Poradenské činnosti
- vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště – ve spolupráci s třídními učiteli
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole
- příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními
3. Činnosti školního psychologa
- podílí se na vytváření programů poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole včetně programu primární prevence
- komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci
Diagnostika a depistáž
- spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
- diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků
- depistáž a diagnostika nadaných dětí
- zjišťování sociálního klimatu ve třídě
- screening, ankety, dotazníky ve škole
Konzultační, poradenské a intervenční práce
- péče o žáky se SVP, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory
- péče o žáky, kterým jsou poskytována podpůrná opatření druhého až pátého stupně, pomoc při sestavování IVP
- individuální případová práce se žáky v osobních problémech, zejména konzultace s třídními učiteli
- krizová intervence pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
- prevence školního neúspěchu žáků, zejména náprava a vedení
- kariérové poradenství u žáků
- techniky a hygiena učení pro žáky
- skupinová a komunitní práce s žáky
- koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
- konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí
- podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a školském zařízení
- podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání
Metodická práce a vzdělávací činnost
- metodická podpora třídním učitelům
- metodická podpora při práci se žáky se SVP
- pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení
- účast na pracovních poradách školy
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními
- metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu
- besedy a osvěta zákonným zástupcům
- prezentační a informační činnost
- participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole
4. Činnosti školního speciálního pedagoga
- podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole včetně programu primární prevence
- komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci
Diagnostika a depistáže
- spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
- vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do vhodného preventivního programu
- vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
- vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni a stanovení druhu, rozsahu a frekvence trvání intervenčních činností
- diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení
- speciálně pedagogická a etopedická diagnostika
- screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se SVP a rizika vzniku SVP
Konzultační, poradenské a intervenční práce
- intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory
- dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukace atd.
- dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se SVP, reedukace atd.
- participace na vytvoření IVP u žáků se SVP nebo plánu pedagogické podpory
- průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se SVP a žáky s rizikem vzniku SVP
- preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu, výchovných problémů
- participace na kariérovém poradenství
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- individuální konzultace pro rodiče
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti SVP a rizika vzniku SVP
- speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostřední
- konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení
Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti
- příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se SVP ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole
- metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se SVP nebo rizikem vzniku SVP
- metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy (pracovní semináře, instruktáže, atd.)
- kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby
- kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s rizikem SVP
- participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory
- koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole
- osvěta zákonným zástupcům
V Prostějově, dne 1. 9. 2016
Mgr. Jana Prokopová, ředitelka školy